Opgelet: als u op een foto klikt zal er een vergrote weergave openen.
Begin mei trok ZOC-SBPV vzw bij de NMBS aan de bel opdat ze ook voor blinde en slechtziende reizigers opnieuw assistentie zou voorzien. Personen met een visuele handicap vielen immers bij de heropstart van de assistentie uit de boot omwille van de veiligheidsrichtlijnen. Onze inspanningen hebben geloond. De NMBS heeft besloten om dan toch begeleiding te voorzien voor blinde en slechtziende reizigers die assistentie aanvragen. De NMBS-medewerkers op het station beschikken nu allemaal over persoonlijke beschermingsmiddelen en zullen de reizigers die dit nodig hebben bij de arm begeleiden.
Midden mei konden we als bestuurslid van de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap het circulatieplan inkijken dat de NMBS heeft opgesteld om de reizigersstroom van en naar de perrons gecontroleerd te laten verlopen. Via pijlen, gele lijnen en tactiele voetafdrukken, verkeersborden, hekken, afspanningslinten, enz. worden de reizigers in een eenrichtingstraject geleid. De voorgestelde opstelling houdt echter risico’s in voor reizigers met een visuele handicap. Daarom deed ZOC-SBPV een aantal aanbevelingen.
Tenslotte dringt ZOC-SBPV er bij de NMBS op aan om zo snel mogelijk de 3-urenregel voor assistentie aan personen met een handicap waar die voor Covid-19 van toepassing was, terug in te voeren.