Menu:
deel deze site op:

Nieuws en events

Zoeken

deel dit artikel op:

Eye key: "Lekker Inclusief"

Toegankelijke horeca

Ook blinde en slechtziende mensen houden van een gezellig restaurantbezoek en heerlijke smaken! Maar vinden zij hun weg wel naar jouw zaak? Vergeet je niet te zeggen waar hun glas staat? Of dat hun eten geserveerd werd? Weet je niet hoe om te gaan met hun blindengeleidehond? Of dacht je er niet aan de kleuren en de schikking op hun bord te beschrijven? Misschien liep je als ober wel telkens voorbij, zonder even te polsen of er iets nodig was. Lees daarom de Eye Key ‘Lekker Inclusief’, een praktische gids vol omgangstips van Zicht Op Cultuur, Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen. Een handige checklist helpt je op weg naar meer toegankelijkheid. Download de gids en wordt een lekker inclusief restaurant. 

Lees alvast de volgende tips:

- Reserveren is voor blinde en slechtziende klanten het handigst via telefoon. Wees dus bereikbaar via telefoon en geef ook via je antwoordapparaat de openingsuren mee.   

- Is het restaurant vrij van obstakels, staat er geen hinderlijk meubel of een breed reikende plant? Voorkomen is beter dan genezen. Zeg dat je even meeloopt en bied je arm aan zodat ze kunnen inhaken.

- Wist je dat je blindengeleidehonden niet mag weigeren in je restaurant? Zorg ervoor dat de hond onder de tafel of net er naast kan liggen. Zo blijft de hond heerlijk rustig en haast onmerkbaar voor andere klanten. Voorzie ook wat water voor de hond en verwittig z’n baasje hiervan.

- Geen menukaart in braille? Licht die dan mondeling toe. Vraag of de klant al een idee heeft van wat hij/zij wenst te eten. Zo voorkom je een ellenlange opsomming!  

- Laat je meubilair contrasteren met de rest van het restaurant. Accentueer trapjes en drempels en zorg voor goede verlichting voor wie slechter ziet.

- Wees alert en behulpzaam, ga regelmatig langs bij de tafel en vraag eens of alles naar wens is. Een slechtziende of blinde klant merkt niet wanneer er een ober in de buurt is.  

- Ook blinde en slechtziende mensen houden van een mooi gedresseerd bord. Vertel hen precies hoe het eruit ziet en of er een verhaal achter steekt.

- Iets omstoten op tafel is voor niemand fijn. Geef aan wat er op tafel staat, zoals peper & zout, bord en bestek, een vaasje, … Zeg ook waar je iets neerzet als je de drankjes aan tafel brengt.  

- Vermijd puur non-verbale communicatie zoals knikken wanneer je een bestelling komt opnemen. Bevestig mondeling en zeg ja wanneer je knikt. Vraag zelf wanneer je de rekening aan tafel kan brengen.