Menu:
deel deze site op:

Nieuws en events

Zoeken

deel dit artikel op:

Persbericht 22 april 2014

Alle Fietsers Tegelijk Groen… en wat moeten de blinden dan doen?!

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) wil een systeem testen waarbij alle fietsers op een kruispunt tegelijk groen krijgen in alle richtingen. In dit kader wil het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen (SBPV vzw) wijzen op het gevaar dat deze maatregel met zich meebrengt voor blinde en slechtziende weggebruikers.

Een levensgevaarlijk labyrint

Wanneer slechtziende en blinde mensen kruispunten met verkeerslichten die niet voorzien zijn van rateltikkers of geluidsbakens -en zo zijn er heel wat- wensen over te steken, baseren ze zich op het geluid van de wagens die afremmen en halt houden. Dit is voor hen hét signaal dat ze veilig over kunnen. Deze houvast valt echter weg bij het AFTG systeem: personen met visusbeperking bemerken de fietsers niet die uit diverse richtingen komen aanrijden en wanen zich veilig omdat ze de auto’s horen stoppen en stilstaan. Bovendien kunnen slechtziende en blinde voetgangers, eenmaal begonnen aan de oversteek, een aanrijding niet voorkomen door hun passen te vertragen of te versnellen wanneer een fietser onverwacht in hun richting opdaagt.

Vraag naar meer begrip

Omdat het AFTG-systeem nog in een testfase zit, vraagt het SBPV daarom om de geschetste problematiek bij de beoordeling van het AFTG-systeem mee te nemen. Ze dringt aan om te opteren voor een inclusief systeem dat de veiligheid van iedere weggebruiker, dus ook van voetgangers met een visusbeperking, garandeert. Het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen is steeds bereid het BIVV advies te verlenen waar nodig.

Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen vzw
Ria Decoopman (woordvoerder, 0490 444 626)
secretariaat@sbpv.be
www.sbpv.be

SBPV blijft niet onopgemerkt...

Omdat het AFTG-systeem nog in een testfase zit, heeft het SBPV met een persbericht én een persoonlijke brief aan de heer Melchior Wathelet, staatssecretaris mobiliteit, gevraagd om de geschetste problematiek bij de beoordeling van het AFTG-systeem mee te nemen.

Op 29 april 2014 kregen wij antwoord van het BIVV. Hierin werd gesteld dat er vooralsnog geen sprake is van een proefproject, maar dat zij wel openstaan om hun medewerking te verlenen aan dergelijk project indien een wegbeheerder zo’n regeling wil uitproberen. Indien het proefproject toch gelanceerd zou worden dan is het BIVV alvast bereid om onze aandachtspunten mee in beschouwing te nemen. Vanuit een gedeelde bezorgdheid op een inclusief wegverkeerssysteem voor alle gebruikers, stelde het BIVV dan ook een actieve samenwerking voor.

We blijven dit aandachtig opvolgen, maar zijn zeer blij dat we een nieuwe partner hebben gevonden.