Menu:
deel deze site op:

Nieuws en events

Zoeken

deel dit artikel op:

ARTIKEL. Blind online shoppen is frustrerend

Een leven zonder internet. We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen. We communiceren elektronisch, delen informatie via elektronische weg en we gaan ook elektronisch winkelen. Een voordeel van ‘e-commerce’ is dat het de zelfstandigheid van personen met een visuele beperking verhoogt. Want je moet geen beroep doen op derden en dankzij de productbeschrijving op de website kun je de inhoud van een product tot in de details nalezen. Het bespaart je ook de vaak vermoeiende en tijdrovende ervaring in het warenhuis. Maar zijn die webwinkels wel zo gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor blinde en slechtziende consumenten?

Samen met Evy Debauve, studente Communicatiewetenschappen aan de KU Leuven, stelt het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen een onderzoek in naar de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van dit soort websites. Evy ging bij een aantal blinde en slechtziende mensen thuis langs om samen met hen te e-shoppen. Ze deed hetzelfde onderzoek ook met een aantal ziende proefpersonen. Zo kon ze achterhalen welke problemen specifiek over toegankelijkheid gingen, of dat het eerder om gebruikersproblemen ging waar iedereen mee te maken heeft. Iedereen ging shoppen bij Caddy Home en Collivery, de enige twee e-commerce websites in België die je boodschappen aan huis leveren.

Het vinden van een artikel

Bij Caddy Home blijkt dat zowel mensen met als zonder een visuele beperking moeite hebben om producten terug te vinden. Ook de benaming van de categorieën in de navigatiestrook kan beter. Bij Collivery gaat dat gemakkelijker. Daar zou het wel fijn zijn mochten de foto’s een betere kwaliteit hebben, na vergroting zijn ze zeer wazig.

Een artikel toevoegen

Artikels toevoegen lukt op beide websites, hoewel de knoppen bij Caddy Home in het Engels benoemd zijn en de prijzen op hun website verkeerd worden voorgelezen omdat er punten staan in plaats van komma’s. Als ze grote hoeveelheden moeten invullen, verkiezen personen met een visuele handicap het manueel invullen boven het gebruik van pijltjes, plus- of mintoetsen. Als er dan toch toetsen zijn, verkiezen slechtzienden de plus- en mintoetsen, omdat deze beter onderscheidbaar zijn dan de pijltjestoetsen. Deze opmerking geldt ook als je het aantal artikels wilt wijzigen. In dat geval is het bij Caddy Home niet evident om de wijzig-knop te vinden, die bovendien in het Engels wordt aangegeven door de screenreader.

Een levering aanvragen

Bij Caddy Home ondervinden de proefpersonen heel wat problemen als ze een levering willen aanvragen. Je krijgt namelijk een pop-up (wat sowieso al problemen geeft voor blinde of slechtziende internetsurfers) waarin je moet aangeven of je al dan niet een nieuwe klant bent. Als je dit ingevuld hebt, blijkt dat het product dat je wou kopen niet toegevoegd is in het winkelkarretje. Bij Collivery moet je eerst een nieuw order openen vooraleer je je winkelkar kunt vullen. Doe je dat niet, dan komen alle producten die je wilt kopen op een verlanglijstje terecht. Dit zou dus makkelijker moeten kunnen. Bij het kiezen van de leveringsdatum geven personen die vergrotingssoftware gebruiken aan dat zij geen visuele kalender verkiezen, want door de vergroting verdwijnt het overzicht, wat de keuze bemoeilijkt.

Het bevestigen van je aankopen

In tegenstelling tot de proefpersonen zonder visuele beperking, die er op de Caddy Home website vrij vlot in slagen om hun aankopen te bevestigen, is dit voor de proefpersonen met een visuele beperking een heuse beproeving. De bevestiging verloopt namelijk via een stappenplan, maar dat heb je als blinde of slechtziende shopper niet door. Bovendien moet de screenreader bij ieder nieuwe stap de hele website overlopen vooraleer je in de juiste frame terechtkomt, bevatten de invoervelden geen naam en zijn de labels niet verbonden met de bijhorende invoervelden. Dit maakt dat je de volgorde van de labels moet onthouden om te weten welke gegevens je in welk vak moet invullen. De site van Collivery levert hier geen noemenswaardige problemen. De enige opmerking hier is dat de benoeming van de knoppen beter zou kunnen (bv. “Ik ben klaar met winkelen” in plaats van “Mijn winkelwagen”).

Wijzigingen doorgeven

Je adresgegevens wijzigen gaat gemakkelijk bij Caddy Home. Bij Collivery is dat niet mogelijk via de website en moet je dus bellen of een mededeling ingeven bij het onderdeel “Bestelcommentaar”. Het tijdstip van je levering wijzigen is dan weer enkel mogelijk bij Collivery. Het lettertype van de link zou iets groter mogen, maar spijtig genoeg gaat er dan weer een pop-up open, wat voor blinde en slechtziende surfers altijd problemen geeft. Een klacht doorgeven verloopt via de link “Contacteer ons” en die vinden alle proefpersonen terug.

Conclusies

We kunnen besluiten dat personen met een visuele handicap het moeilijker hebben om hun aankopen te doen op het internet. Zij stuiten op talrijke problemen die voor frustraties zorgen. De meest voorkomende problemen zijn: een pagina-lay-out die de feedback van de screenreader verwarrend maakt; conflicten tussen screenreaders en applicaties; slecht ontworpen, niet-gelabelde formulieren en misleidende links. Onderzoek toont dat blinde en slechtziende surfers maar liefst 30,4 procent van de totaal gespendeerde tijd aan de computer verliezen doordat websites niet leesbaar zijn voor hun ondersteunende technologie. Met wat meer aandacht van webmasters en webdesigners zouden deze frustraties makkelijk te vermijden zijn.

AnySurfer, de Belgische organisatie die ijvert voor een betere nationale webtoegankelijkheid, geeft richtlijnen voor toegankelijke websites, conform aan die van het World Wide Web Consortium (W3C). Het valt op dat personen met een visuele beperking minder moeite hebben met het uitvoeren van taken als de websites ontworpen zijn volgens de richtlijnen van AnySurfer.

Wij pleiten ervoor dat ontwikkelaars van websites – niet alleen die van e-commerce websites – bij hun designproces rekening houden met de richtlijnen die AnySurfer aanbiedt. Want dit onderzoek bewijst alweer dat er nog veel werk is aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van websites, meer specifiek op het gebied van ‘universal design’ in het algemeen.

 

Wilt u reageren op dit artikel? Stuur ons een mailtje.