Menu:
deel deze site op:

Nieuws en events

Zoeken

deel dit artikel op:

Persbericht 24 juni 2014

Railtime by Phone

De NMBS heeft de functie Railtime by Phone 1 april 2014 afgeschaft. Deze automatische dienst die informatie biedt over dienstregelingen liet onder andere weten op welk spoor de trein vertrekt of aankomt. Deze functie werd voornamelijk gebruikt door blinde en slechtziende treinreizigers. Door de afschaffing van deze functie blijven deze mensen nu (opnieuw) in de kou staan.

Het probleem uit de doeken gedaan

Volgens de NMBS wordt de functie Railtime by Phone weinig gebruikt en dus is deze dienstverlening overgenomen door het Contact Center van de NMBS (bereikbaar op het nummer 02 528 28 28). Het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen vzw (SBPV vzw) trekt echter aan de alarmbel en vraagt met aandrang rekening te houden met de noden van de blinde en slechtziende passagiers, want zij kunnen de schermen en de borden in de stations niet lezen. Daarnaast is het zo dat niet elk blind of slechtziend persoon over mobiel internet beschikt. Het SBPV vzw pleit ervoor om de functie, Railtime by Phone, terug in het leven te roepen. Wij kijken dan ook vol verwachting uit naar het antwoord van de NMBS en hopen dat zij rekening houden met de blinde en slechtziende treinreizigers, want zij zijn voor hun verplaatsingen vaak afhankelijk van het openbaar vervoer.

 

Het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen vzw
secretariaat@sbpv.be
www.sbpv.be