Menu:
deel deze site op:

Nieuws en events

Zoeken

deel dit artikel op:

Persbericht 25 juli 2014

Toename webshops goed nieuws voor blinde en slechtziende kopers

Gisteren (24 juli 2014) berichtte De Standaard dat het aantal winkels met een eigen webshop is verdubbeld. Ongeveer 22 procent van de winkels in België zorgen voor online dienstverlening, zodat klanten ook online producten kunnen aankopen.

Het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen vzw (SBPV vzw) juicht deze opmars toe en is dan ook zeer blij te lezen dat nog eens 11 procent van plan is om een webshop op te starten. Deze online dienstverlening kan een absolute meerwaarde betekenen voor blinde en slechtziende kopers. De zelfstandigheid van deze mensen wordt sterk bevorderd doordat zij bij hun aankopen niet langer een beroep hoeven te doen op de hulp van anderen, tenminste indien de online winkel voor hen toegankelijk is.

Good practices

SBPV vzw wijst erop dat alleen het hebben van een webshop niet voldoende is voor blinde en slechtziende klanten. Het is ook noodzakelijk om met enkele richtlijnen rekening te houden. Zo is het belangrijk dat de zoekfunctie goed toegankelijk is en dat bezoekers met een visusbeperking op een vlotte manier kunnen navigeren tussen de verschillende producten en pagina’s. De foto’s op de website moeten van goede kwaliteit zijn zodat slechtziende personen deze ook in vergroting goed kunnen zien. Tegelijkertijd zijn dit stuk voor stuk richtlijnen die ook het gebruiksgemak voor ziende bezoekers verhogen. Een gouden raad die het SBPV vzw nog meegeeft aan alle webshop-bouwers is pop-ups te vermijden. Deze bevatten vaak essentiële informatie die door de blinden en slechtzienden gebruikte screenreaders niet gelezen kan worden.

“Indien winkels interesse hebben om hun webshop toegankelijk te maken en zo ook aantrekkelijker te zijn voor blinde en slechtziende personen, kunnen zij voor meer informatie terecht bij AnySurfer (www.anysurfer.be)”, zegt Ria Decoopman. “Bovendien is het zo dat de investering in een toegankelijke website niet noodzakelijk een hoge meerkost met zich hoeft mee te brengen. Hoe toegankelijker de website, hoe meer blinde en slechtziende klanten de winkel in kwestie kan bereiken. Koper en verkoper, beiden tevreden dus.”

 

Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen vzw
Ria Decoopman (woordvoerder, 0490 444 626)
secretariaat@sbpv.be
www.sbpv.be