Menu:
deel deze site op:

Nieuws en events

Zoeken

deel dit artikel op:

Ontmoeting in het donker

Ministers ervaren pijnpunten van treinreizen als slechtziende of blinde

Op 29 september zette Zicht op Cultuur², de socio-culturele beweging van SBPV, twee politici in het donker. Mobiliteitsminister Galant en staatssecretaris Sleurs, bevoegd voor personen met een handicap, kregen een ondoorzichtige bril en een witte stok en namen de trein naar Brussel-Zuid, waar ze elkaar zouden ontmoeten. Minister Galant vertrok vanuit Mons, samen met les Amis des Aveugles uit Ghlin. Staatssecretaris Sleurs vertrok vanuit Gent, vergezeld door blinde vertegenwoordigers van SBPV. De NMBS stond in voor de assistentie bij vertrek en aankomst. Op deze manier ondervonden de politici aan den lijve de pijnpunten van treinreizen als slechtziende of blinde.

De actie maakte een grote indruk op de politici:

Staatssecretaris Sleurs: ‘Ik heb geen richtingsgevoel en weet niet meer waar ik ben.’

Minister Galant: ‘Je hebt geen enkel aanwijzingspunt, dus ervaar je angst voor het onbekende.’

 Bekijk deze actie op het journaal: http://deredactie.be/permalink/1.2455517.

Lees de krantenartikels in deze pdf: http://www.zichtopcultuur.be/nl/Bestanden/Index/9705/20150929-krantenartikels-ontmoeting-in-het-donker.  

De gezamenlijke treinreis bood een unieke kans tot dialoog tussen de blinde medereizigers en de staatssecretaris.  Uiteraard kwam de 24-urenregel voor assistentie ter sprake. En ‘of we tevreden zijn met de 3-urenregel voor 8 rechtstreekse lijnen vanaf januari 2016’? Het is een eerste stap, dat wel. Maar helaas zullen heel wat blinde en slechtziende treinreizigers die voor hun verplaatsing moeten overstappen naar een rechtstreekse lijn, daar niets aan hebben. SBPV is dan ook niet van plan dit probleem los te laten.

We gaven beide politici volgende aanbevelingen mee:

  • Zorg voor een duurzaam assistentiebeleid dat de uitvoering van de gevraagde assistentie op een stipte en goede wijze garandeert.
  • Bouw de reservatietijd voor assistentie volledig af zodat ook blinde en slechtziende reizigers (conform het VN-verdrag betreffende personen met een handicap) drempelvrij en veilig kunnen reizen waarheen en wanneer ze dit wensen.
  • Bezorg hen alle nodige informatie:
    • Geef treinhaltes auditief en visueel weer.
    • Plaats infoborden en schermen op ooghoogte zodat ook slechtziende mensen deze kunnen raadplegen.
    • Informeer blinde en slechtziende treinreizigers over de procedures bij noodgevallen.
  • Ondersteun blinde en slechtziende reizigers bij hun oriëntatie:
    • Duid het spoornummer in grote reliëfdruk en braille onder- en bovenaan de trappen naar het spoor aan.
    • Zorg in grote complexe stations zoals Antwerpen Centraal voor een plan in reliëf en grote druk in kleur.
    • Geef de drukknop aan de buitenzijde van de treindeur een contrasterende kleur zodat slechtziende reizigers de deur kunnen openen.
  • Help blinde en slechtziende mensen zodat ze zich veilig kunnen verplaatsen:
  • Werk een toegankelijke procedure uit waarbij blinde en slechtziende treingebruikers op de hoogte worden gebracht van toekomstige werkzaamheden in en rond het stationsgebouw.
    • Zorg voor veilige voorlopige trapleuningen tijdens werken.
    • Communiceer een noodnummer voor onvoorziene situaties.

Het kabinet Galant nodigde in reactie hierop het SBPV uit op de stakeholdersvergadering rond de nieuwe beheersovereenkomst van de NMBS.